Der foregår en del salg af nye elbiler og importerede brugte biler uden varmepumpe. Men hvad er varmepumpens funktion egentlig? Og hvilken betydning har det for dig, hvis du køber en bil uden?
Danmark er et relativt koldt land, hvor vi kører med kabinevarme, varme i sæderne og rattet mange måneder om året, hvis vi har valgt en bil med det udstyr.
En varmepumpe, henholdsvis et almindeligt varmelegeme i biler, kan sammenlignes med en luft-til-luft varmepumpe og et elektrisk varmelegeme, begge teknologier vi kender fra opvarmning af huse.
Den teknologi, der foregår i luft-til-luft-opvarmning, bruger dog mindre strøm til at producere varme end et almindeligt varmelegeme gør. Det betyder, at man kan opvarme kabinen i bilen med betydeligt mindre energiforbrug og derved kan udnytte mere af energien i batteriet til rækkevidde. En varmepumpe er altså mere effektiv og giver længere rækkevidde.
Vigtigst af alt er det, at en varmepumpe ikke kan eftermonteres. Så bliver du tilbudt en bil uden varmepumpe for et mindre nedslag i prisen, så er det det ofte ikke værd. I Elbilforeningen mener vi, at nedslaget bør være betragteligt, og naturligvis kun noget du bør overveje, hvis du ikke har brug for hele rækkevidden hver dag.
Manglende varmepumpe kan få stor betydning for rækkevidden og gensalgsværdien
Kører du mange småture hver dag, er det vigtigt at vælge en bilmodel med varmepumpe, hvis det tilbydes. Det får stor betydning for rækkevidden i en elbil, hvis kabinen når at blive kold, når du gør stop og efterlader bilen, fordi den indledende opvarmning af kabinen koster dyrt i energiregnskabet. Kører du mest lange ture og har brug for rækkevidden på en samlet tur, er det mindre væsentligt.
I biler, der ikke tilbyder varmepumpe, som for eksempel Tesla, er det slet ikke væsentligt, fordi de har sørget for kabinevarmen på anden vis.
Kia e-Niro og e-Soul med små batterier (red: 39 kWh) kan ikke leveres med varmepumpe i skrivende stund (juni 2019). Her får du en reel rækkevidde på ca. 180 km. Vælger du i stedet samme modeller med stort batteri (red: 64 kWh) er varmepumpen standardudstyr og kan ikke fravælges.
I Elbilforeningen vurderer vi, at gensalgsværdien for biler uden varmepumpe i mange tilfælde er ringere end for biler med varmepumpe, og det gælder specielt for elbiler med små batterier, hvor energiforbruget til opvarmning betyder relativt mere for rækkevidden.