Tyskland er efterhånden godt udbygget med mange ladestandere og flere ladeoperatører. Når man taler tysk er f.eks. goingelectric.de et godt sted at opsøge med information til elbilisternes hverdag: kort over ladestandere, ruteberegner, ladeudbydere, biler, forum mm.
Ladestandere
Elektroniske kort med oversigt over ladestandere viser mange ladestandere i Tyskland, hvor det stadig er gratis at lade. Sådanne forsøgsordninger er dog ved at stoppe i takt med at elbiler vinder frem, og det efterhånden kan betale sig at opkræve penge for strøm.
For danskere er det f.eks. nemt at bruge Plugsurfing til betaling. Her kan man betale sin månedsregning via kreditkort eller Paypal. Dog er denne udbyder for tiden i den dyre ende.
Der er mange andre udbydere på markedet og flere kommer til nærmest hver uge med attraktive priser og introduktionstilbud. De fleste tyske udbydere kræver betaling via ”Einzugsermächtigung” (debiteringsgodkendelse)/ ”Lastschrift” (betalingskort) vha af f.eks. SEPA, IBAN og BIC. Det svarer til det danske Betalingsservice, hvor pengene automatisk bliver hævet på ens konto. Det virker også med en dansk konto, men kræver at man har en forudgående aftale med sin bank. Danske pengeinstitutters gebyrer for denne service er meget forskellige.
Afhængig af den valgte udbyder kan en opladning ved samme ladestander være alt fra gratis, koste noget per minut (f.eks. 10 ct/min), koste noget per kWh (f.eks 25 ct/kWh) eller koste et fast beløb per opladning (f.eks. 7,95€). Vi vil anbefale, at man holder nøje øje med, hvem af de udbydere man har aftale med, der er billigst ved netop den ladestander du lader ved.
Ligesom i Danmark kan nogle ladninger startes med RFID-ladekort og/eller app. Nogle ladestandere kan også direkte startes og betales vha. kreditkort, dog er denne mulighed typisk den dyreste af dem alle.
Det er altid godt at have en plan B, f.eks. adressen på en alternativ ladestander i nærheden, hvis den valgte ladestander ikke virker med dit betalingskort / din app. Den kan også være blokeret af en anden bilist.
Der er en liste med gode udbydere af strøm i bunden af denne artikel.
Det blå E-mærke
Tyske elbiler, også nogle pluginhybrider (PHEV), har ligesom i Norge specielle nummerplader som ender med ”E” til sidst. Dette giver nogle privilegier, bl.a. gratis parkering i nogle byer og sandsynligvis ingen vejafgift på motorvej, når det indføres om ikke så længe. Men helt generelt kræver skiltning ved de fleste offentlige ladestandere at båsen er forbeholdt elbiler, og med tysk grundighed er en elbil kun en bil med ”E”, så kan der stå nok så meget Tesla eller eGolf på den. Dvs står en elbil tilsluttet med kabel (og for enhver synligt i gang med at lade), kan du stadig risikere en p-bøde hvis din bil ikke er mærket. For udenlandske elbiler gælder samme regler. Når lande som f.eks. Danmark ikke har særlige mærkninger til elbiler, skal de mærkes med det tyske blå E-mærke. Der er forskellige meldinger og rygter om nødvendighed af dette, men faktum er at lovteksten siger at det skal.
(”50. Verordnung zur Änderung straßenverkehrsrechtlicher Vorschriften ” / ”Elektrisch betriebene Fahrzeuge sind die nach § 9a Absatz 2 und 4, jeweils auch in Verbindung mit Absatz 5, der FahrzeugZulassungsverordnung gekennzeichneten Fahrzeuge” ” Bei einem Fahrzeug im Sinne des Absatzes 1, das nach den Vorschriften seines Herkunftsstaates, der nicht die Bundesrepublik Deutschland ist, zur Teilnahme am Straßenverkehr berechtigt ist, erfolgt die Kennzeichnung durch eine Plakette nach Anlage 3a, die an der Rückseite des Fahrzeuges gut sichtbar anzubringen ist. Die Plakette wird auf Antrag von einer vom Antragsteller aufgesuchten Zulassungsbehörde ausgegeben ”)
Det blå mærke købes i Tyskland ved motorkontorer og koster der ca 15-20 €. Det er bedst at spørge i de tyske grænsebyer, da de her oftest har hørt om det før. Midt inde i landet kender de handlende ikke til det, da det kun er for udenlandske elbiler (tyske elbiler har jo deres E-nummerplade). Det findes også nogle online-butikker, men så er prisen tæt ved 100€. Det blå mærke skal sidde i bagruden (se lovteksten i parentesen herover).
Det grønne miljømærke
Desuden findes et andet mærke, som slet ikke har noget med elbiler at gøre, nemlig det grønne miljømærke (også kaldet ”Feinstaubplakette”). Dette mærke er nødvendigt i nogle få større byer, f.eks. Bremen, Berlin og Hannover. Det er lidt sjovt at også elbiler skal have det mærke for at komme ind i byer, og det selvom de muligvis allerede er mærket med det blå E-mærke. Men det er to forskellige ting, som ikke har noget med hinanden at gøre. Alle elbiler kan per definition få det grønne mærke. ”Køretøjer med en drivmekanisme uden forbrændingsmotor ( f.eks. el-drevne biler ) falder ind under forureningsgruppe 4 og får en grøn mærkat”. Det grønne mærke kan købes mange steder i Tyskland f.eks. ved synshaller som TÜV, DEKRA og andre. Men det kan også købes ved værksteder og motorkontorer og koster ca. 5-6 €. Det grønne mærke skal sidde i foruden. (”For kendetegningen af motorkøretøjer med en mærkat (på indersiden af forruden) …”)
Kilder/referencer:
Informationer
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
Gratis parkering mm
https://www.goingelectric.de/wiki/Foerderung-Deutschland/
Blå elbil-mærke
Grøn mærke:
https://www.bmu.de/themen/luft-laerm-verkehr/luftreinhaltung/umweltzonen-umweltplakette/
dansk: https://www.bmu.de/fileadmin/Daten_BMU/Download_PDF/Luft/Umweltplakette/umweltplakette_da_bf.pdf
Ladeudbyder
https://www.maingau-energie.de/e-mobilit%C3%A4t/autostrom-tarif