Hvordan oplader man en elbil og hvad koster det? Det kan du finde svarene på i denne artikel. Elbilforeningen vejleder gerne private, boligforeninger og arbejdsgivere omkring valg af opladningsløsning. Spørg for eksempel på Facebookgruppen Elbilforeningen FDEL, prøv en elbilambassadør eller læs vejledningen til kommuner.
El er meget billigt sammenlignet med benzin og diesel. For at opnå den billigste løsning, kræver det dog, at man vælger den løsning, der passer til ens kørselsbehov. Som elbillist kan man vælge forskellige abonnementsordninger med strøm til fast pris, eller man kan betale efter forbrug for strømmen i garagen eller på farten.
Leverandør
I Danmark er de primære leverandører af strøm til elbiler Clever, E.ON, Ionity og Tesla. App’en Plugsurfing kan bruges til at få overblik over ladestandere i Danmark.
Både Clever og E.ON driver en række ladere:
Der er lynladere, som leverer effekt over 100 kW og er placeret tæt ved motorvejene. Hurtigladerne (leverer effekt mellem 22 – 100 kW) er fordelt over hele landet. De ligger primært langs motorvejene og ved supermarkeder i store byer.
Destinationsladerne (leverer effekt under 22 kW) er små ladere, hvor man kan lade i et langsommere tempo under parkering for eksempel i løbet af en otte timers arbejdsdag.
Bemærk at det er ikke alle elbiler, der kan hurtiglade – og at ladehastigheden varierer fra bil til bil.
Tjek hvilke elbiler der kan hurtiglade i listen her.
Tilsvarende driver Tesla en række SuperChargers, også lynladere, der er reserveret til Tesla-biler. Visse hoteller og restauranter har installeret Teslas destinationsladere. Nogle af disse er reserveret til Tesla – undersøg det ved at kontakte restauranten eller hotellet inden besøget.
Ionity driver en række lynladere tæt ved motorvejene. Disse ladere kan kun bruges af biler med CCS-udtag, som er ladestikket i elbiler fra for eksempel VW, Hyundai, Audi, BMW og Tesla (Model 3).
Hvilke biler kan lade på lyn- og hurtigladere?
- Ionity: Alle biler med CCS-udtag (dvs stort set alle nye biler, pånær Nissan).
- Clever: De fleste biler kan lade her, da næsten alle Clevers hurtigladere supporterer både CCS-, CHAdeMO- og Type 2-udtag.
- E.ON: De fleste biler kan lade her, da næsten alle E.ONs hurtigladere supporterer både CCS-, CHAdeMO- og Type 2-udtag.
- Tesla: Kun Tesla.
Mindre leverandører i Danmark er:
- Evse.dk – udlejning/salg af ladebokse til hjemmebrug (inklusiv refusion af strømafgift)
- Sperto.dk – driver et mindre netværk af ladestandere
- OK – driver et mindre netværk af ladere
Derudover er der flere webshops, der sælger ladebokse, kabler, mm. Nogle af dem kan du handle hos med rabat, hvis du er medlem af Elbilforeningen. Se hvilke under medlemsfordele
Udstyr
Følgende udstyr er godt at have:
- Mormor-lader: Dette ladekabel bruges til at lade bilen fra et almindeligt strømstik. Kablet følger som regel med ved køb af bilen. Læs mere her!
- Ladestander/ladeboks: Hvis man har sin egen ladestander, kan man lade bilen hurtigere og sikrere end med mormorkablet.
- Type 2 ladekabel: Dette kabel har et type 2-stik i den ene ende, og i den anden ende sidder et stik, der passer til bilens udtag (oftest type2-han og type2-hunstik). Kablet skal bruges på de destinationsladere, hvor der ikke i forvejen sidder et fastmonteret kabel. Man har typisk dette kabel liggende i bilen og tager det frem ved behov.
- Diverse brikker/kort: Når man lader hos Tesla, skal man blot sætte kablet i, så genkender den bilen og kunden. Hos andre leverandører skal man typisk have en brik eller et kort med en RFID-chip for at starte opladningen. Det anbefales at læse FDELs tourist guide, hvor der er tip til start af opladning.
Hvad koster det at lade?
Prisen for at lade på farten – uden abonnement
Man kan sagtens køre elbil i Danmark uden at have abonnement på strøm hos en ladeoperatør. Der er flere forskellige muligheder for betaling, hvoraf de følgende i skrivende stund (januar 2020) er attraktive:
- Tesla: 2,9 kr pr kWh på SuperChargers – kun for Tesla
- Eins e-Mobil app eller kort: Cirka 2,5 kr. pr kWh. Dette kan bruges til Clever og E.ON.
- Ionity: Der betales per kilowatt-time med for eksempel Plugsurfing-brikken, Shell Recharge brik eller be.ENERGISED. Der findes særlige gunstige takster for visse bilmærker.
- Sperto: Cirka 2,5 kr. pr kWh med for eksempel Plugsurfing-brikken
Det anbefales altid at have en all-round ladebrik i bilen, så man ikke er afhængig af mobildækning mm.
Da Clevers og E.ONs standere er meget udbredte i Danmark, kan man overveje at have brikker til disse liggende i bilen. Disse brikker bestilles hos Clever og E.On for et mindre gebyr. Derefter kan man med brikkerne lade for cirka 5,5 – 6 kr. per kWh.
Hvis du ikke kan lade hjemme
Hvis du ikke har mulighed for at etablere din egen private ladestander, så er det værd at undersøge, om der kan laves en løsning – for eksempel gennem en boligforening. Hvis det ikke er muligt at få en aftale, så er du henvist til at lade på netværkerne af offentlige ladestandere. Her anbefales det at undersøge mulighederne for destinationsladning i nærheden af hjemmet og arbejdspladsen. Det kan også være, at der er hurtig- eller lynladere langs ruten til arbejde. Se dine muligheder på Plugshare.com.
Clever og E.On udbyder forskellige abonnementsløsninger til kunder, der ikke skal lade hjemme.
Hvis du kan lade hjemme
Lad til et fast beløb hver måned
Clever og E.ON tilbyder begge en abonnementsløsning med fast pris for al strøm til bilen. Dette inkluderer både strøm ude og på en ladestander hjemme. Der skal betales et etableringsgebyr for opsætning af en ladestander med mindre dette er inkluderet ved køb af en ny bil. Vilkårene for abonnementsløsningerne er skærpet lidt det seneste år, så det er en god ide at tjekke de seneste priser og begrænsninger i abonnementerne.
Hvis man kører meget i sin bil, er abonnementsløsningen meget billig per kørt kilometer.
NB: Før man binder sig til et abonnement hos enten Clever eller E.ON, bør man overveje om firmaets hurtigladere matcher ens personlige opladningsbehov. Tjek om der er ladere fra din leverandør i det område du skal køre i. For eksempel er der kun få CHAdeMO-standere i det midtjyske. For mange biltyper er det mere attraktivt at lynlade hos for eksempel Tesla eller Ionity. Her kan lades med højere effekter og det betyder kortere opladningstid. Tesla og Ionity har også flere ladestandere ved hver station, hvilket minimerer chancen for at møde en lader, der er optaget.
Clever og E.ON har primært hurtigladere (med max 50 kW) med en enkelt lader per lokation. Både Clever og E.ON er dog i gang med at udrulle lynladere med flere ladere hvert sted.
Har du behov for yderligere hjælp kan du spørge i Facebook-gruppen Elbilforeningen FDEL eller tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører i Danmark.
Der er flere muligheder, hvis du kan lade hjemme
Hvis man kan lade hjemme, er der mange muligheder:
- At leje en ladestander hvilket giver mulighed for refusion af en del af strømafgiften (går under navnet processtrømsaftalen)
- At købe en ladestander og afregne strømmen til almindelig strømpris
- At lade fra et stik – for eksempel en industrikontakt
- En af ovenstående i kombination med et mindre abonnement fra Clever eller E.ON
- Et fastpris abonnement fra Clever eller E.ON
Evse.dk tilbyder leje af en ladestander for cirka 50-75 kroner om måneden, og det inkluderer refusion af strømafgift fra staten på 1,03 kr. pr kW-time. Der er ingen sikkerhed for, at ordningen med afgiftsrefusion fra staten fortsætter i al fremtid, så det er værd at sikre sig, at man kan købe ladestanderen til en rimelig pris, hvis refusionsordningen bortfalder. I det tilfælde at aftalen bortfalder vil man ikke nødvendigvis have interesse i at fortsætte lejeaftalen.
Hvordan finder jeg ud af, hvad der bedst kan betale sig?
Hvis man vil beregne, hvad der bedst kan betale sig, skal man tænke over følgende:
- Hvor mange kilometer køres per måned?
- Hvor mange kW-timer bruger bilen på denne kørsel pr måned?
- Hvad er ladetabet ved opladning?
- Hvor stor en del af strømmen lades hjemme?
- Hvilken strømpris kan man lade til derhjemme?
- Hvad er opstartsudgifterne?
Spørgsmål 1 virker som det mest simple for nye elbilister, fordi man måske har et kendt kørselsbehov. Dog vil de fleste opleve, at køreglæden er større i en elbil, og det kan faktisk resultere i, at man ender med at køre mere, end man plejer. Det giver i øvrigt mest mening kun at overveje kørslen i Danmark, da strøm i vores nabolande ikke er medregnet i abonnementsordninger (og i øvrigt ofte er ganske billig).
Når man skal beregne, hvor langt bilen kan køre per kilowatt-time (2), skal man bruge et realistisk tal for bilens strømforbrug, og det afhænger kraftigt af temperatur og hastighed. Som ny elbilist er det nok simplest at spørge andre med samme type bil. Prøv at finde en på Facebookgruppen Elbilforeningen FDEL eller via Elbilambassadør-ordningen.
En god kilde er også ev-database.org, hvor man kan bruge tallet for “efficiency”. For eksempel er Tesla Model 3 Standard Range angivet til 14,7 kWh pr 100 km, mens Jaguar I-Pace er angivet med et langt højere forbrug på 22,9 kWh pr 100 km. Hvis man kører meget på motorvej eller med høj fart, vil gennemsnitsforbruget være højere.
Når man lader sin bil, er der et tab i processen (3). Dette kan variere fra bil til bil og vil være større med en mormorlader end med en ladeboks. Et ladetab på 10% kan bruges som estimat.
Da strømprisen er lavere hjemme end ved de offentlige standere, skal man derudover forsøge at estimere, hvor mange af disse kW-timer, der lades op hjemme (4). Hvis bilen mest benyttes til småture inden for en moderat distance til arbejde, indkøb mm, så kan man lade langt det meste strøm hjemme.
Strømprisen hjemme afhænger af aftale og netselskab. Nogle netselskaber tager et ekstra gebyr for strømmen omkring spisetid, men det er for de fleste uproblematisk at programmere bilen til at lade om natten. Om natten er der ofte lave strømpriser (til tider endda negative priser), og det kan man udnytte, hvis man er timeafregnet. I beregninger herunder bruges tallet 1,75 kr. per kW-time for hjemmeladning, som bør være forholdsvist nemt at opnå for de fleste timeafregnede kunder.
Ved beregning af opstartsudgifter skal man inkludere de relevante udgifter til et eventuelt køb af ladeboks, installation af ladeboks, indkøb af type 2-kabel og eventuelt indkøb af ladebrik til Clever og E.ON (6). Bemærk også, at der ved Clever og E.On kan være udgifter til nedtagning af boksen, hvis man ikke længere vil have abonnement.
Ladebrikkerne fås for nogle få hundrede kroner, og type 2-kablet for cirka 1500 kr.
Ladebokse fås i alle prisklasser fra cirka 3500 kr og op.
Installationsudgifterne afhænger af de eksisterende installationer. Hvis man vælger at leje en ladestander, bør man også undersøge opstartsudgifterne for dette.
Eksempel: Hyundai Ioniq – 1400 km per måned uden abonnement
Her følger et beregningseksempel med en Hyundai Ioniq med de følgende parametre:
- Kørsel: 1400 km pr måned
- Estimeret forbrug uden ladetab: 7 km pr kW-time, dvs 200 kW-timer pr måned.
- Forbrug med ladetab: 220 kW-timer pr måned
- Opladning ude/hjemme: 50 kW-timer lades ude, 170 kW-timer lades hjemme (en vis mængde længere ture)
Det estimeres, at bilen kan oplades for 3,5 kr pr kW-timer på farten (se listen af udbydere længere oppe i artiklen).
Uden abonnement, opladning hjemme fra stik eller egen boks: Med en strømpris hjemme på cirka 1,75 kr. pr kW-time og en pris på 3,5 kroner pr kW-time på farten.
Regnestykket er derfor:
170 x 1,75 + 50 x 3,5 = 472,5 kr.
Leje af ladeboks med strømrefusion: Hos for eksempel evse.dk kan man leje en ladeboks for 50 kr per måned, og der udbetales strømrefusion på 1,03 kr. pr kW-time, der lades hjemme.
Dette giver følgende regnestykke:
50 + 170 x (1,75-1,03) + 50 x 3,5 = 347,4 kr.
Den sidste løsning er billigst. Under forudsætningerne ovenfor betaler man cirka 25 øre pr km. Hvis man har mulighed for at lade bilen, når strømmen er billig, kan prisen komme længere ned. Hvis man har behov for at lade mere på farten, bliver prisen pr kørt kilometer højere.
Eksempel: Tesla Model 3 – 2000 km per måned uden abonnement
Her følger et beregningseksempel med en Tesla Model 3 Standard Range Plus med de følgende parametre:
- Kørsel: 2000 km per måned
- Estimeret forbrug uden ladetab: 6 km pr kW-time, dvs 333 kW-timer pr måned.
- Forbrug med ladetab: 367 kW-timer pr måned
- Opladning ude/hjemme: 50 kW-timer lades ude, 317 kW-timer lades hjemme
Estimatet er baseret på, at 50 kW-timer oplades på farten. Der bruges samme værdi som i eksemplet med Hyundai Ioniq, da en Tesla Model 3 med længere rækkevidde må formodes at lade mindre på farten på trods af mere kørsel. Det estimerede forbrug pr 100 km er ret usikkert. Det er sat en del højere end estimatet hos ev-database.org, da der må formodes at være en vis mængde motorvejskørsel ved 2000 km pr måned.
Det estimeres, at bilen kan oplades for 2,9 kr pr kW-time på farten. Dette estimat er baseret på priserne ved Tesla SuperCharger. Derudover kan man hos Tesla optjene gratis supercharging, hvis en bekendt angiver ens “referral kode” som reference ved køb.
Uden abonnement, opladning hjemme fra egen boks: Med en strømpris hjemme på cirka 1,75 kr pr kW-time og en pris på 2,9 kroner per kW-time på farten.
Regnestykket er derfor:
317 x 1,75 + 50 x 2,9 = 700 kr.
Leje af ladeboks med strømrefusion: Hos for eksempel evse.dk kan man leje en ladeboks for 50 kr per måned, og der udbetales strømrefusion på 1,03 kr. pr kW-time, der lades hjemme.
Dette giver følgende regnestykke:
50 + 317 x (1,75-1,03) + 50 x 2,9 = 423 kr.
Den sidste løsning er igen billigst og giver en pris på 21 øre pr km.
Ved større kørselsbehov kan man overveje en abonnementsløsning. Husk dog at opladning på lange ture går hurtigere og mere bekvemt på Tesla SuperChargers end hos Clever og E.ON.
Særlige forhold
Hvis du har solceller eller elvarme, kan ovenstående beregninger ikke umiddelbart generaliseres.
Kørsel i udlandet
I Danmarks nabolande er det generelt en del billigere at lade ved de offentlige standere, så man skal ikke umiddelbart frygte, at det er dyrt at køre på ferie i elbilen. Det kan dog godt betale sig at tjekke priser i udlandet hos forskellige ladeudbydere såsom Maingau EinfachStromLaden, NewMotion og Plugsurfing.
Senest redigeret 10. oktober 2019